Friday, March 10, 2006

Lilla telefonen


Så här ser min mobiltelefon ut. Jaja, lite feminint med smådockorna som hänger från den...men det är inte ovanligt här. Mina dockor är ändå inte så många. Jag har sett folk med så många småsaker hängades från sina mobiler att det nästan är praktiskt omöjligt att prata i den utan att skada sig.

Min mobil är i enklaste laget när det gäller funktionalitet. Ändå har den rätt mycket kul. Sånt som inbyggd GPS, streckkodsläsare, film och bildkamera, e-mail och en skärmsläckare i form av en animerad gubbe som gör olika saker varje gång beroende på läget. Om batteriet håller på att ta slut så ser han sjuk ut och svettas och pekar på batteriikonen. Är det sent på natten sjunger han godnatt och på morgonen godmorgon. Vid måltiderna äter han och ibland så fikar han. Då och då ger han mig små presenter. Ibland tuggar han tuggummi och blåser bubbelgum, leker med en nyckelpiga som han hittat, läser en bok, borstar tanden osv.

Även om gubben är den minst användbara funktionaliteten, så är den viktigast och roligast tycker jag. Fast jag är ganska lättroad. ;o)

Ett par grejer som är dumt I Japan med mobiler. Man kan inte köpa SIM-kort "bara", utan måste köpa telefon för att få abonnemang. Och som i mitt fall finns det ingen SIM i telefonen om man vill byta telefon. Alla har sina mobiler i "Manner mode", och åker man tåg eller tunnelbana eller har sin telefon i jackan och är ute så märker man inte att det vibrerar. Även om man gör det så är det fult att prata i mobil på tåg. Istället sitter alla på tåget och messar.

Messa ja. SMS funkar inte här. Här finns i stort sett tre stora operatörer som har varsin variant av SMS som de sett till att inte ha kompatibelt med de andra två. Det heter inte SMS heller utan de har sina egna namn på varianterna. Så de som har AU abbonemang kan bara "C-mail":a de med AU och inte till de med Vodafone. Så SMS blir rätt värdelöst, istället mailar alla till varandra vilket är betydligt dyrare. Och folk blir rätt glada om de träffar på andra som har samma abonnemang som de, för då kan de SMS:a.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?